bluebg_le

Διατροφικά άρθρα

bluebg_ri

Απαντήσεις σε θέματα διατροφής που πρέπει να γνωρίζουμε...

Ποια η θρεπτική αξία των τυριών;

Όλοι γνωρίζουμε ότι το τυρί προέρχεται από το γάλα, ένα -θα μπορούσαμε να πούμε- μαγικό προϊόν. Τροφή ισορροπημένη, με πρωτεΐνες, λίπος, βιταμίνες, νερό και άλατα, όλα εξαιρετικά απαραίτητα για τον ανθρώπινο οργανισμό. Όμως, η πολύτιμη αυτή τροφή στη μορφή που είναι, παστεριωμένη ή όχι, στο ψυγείο ή αλλού, είναι δύσκολο να διατηρηθεί περισσότερο από μερικές μέρες. Έτσι, ο άνθρωπος βρήκε διάφορους τρόπους ώστε να διατηρήσει τα πολύτιμα συστατικά του για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο διάστημα. Ένας απ’ αυτούς είναι και η παρασκευή τυριού. Αν θέλαμε με πολύ απλά λόγια να ορίσουμε πως γίνεται το τυρί, θα λέγαμε ότι είναι η διαδικασία αποχωρισμού των στερεών ουσιών του γάλακτος από το γαλακτικό ορό σ’ ένα νέο προϊόν, με νέα υφή, γεύση και άρωμα, που όμως διατηρεί αναλλοίωτα όλα τα προτερήματα της πρώτης ύλης του, του γάλακτος: πρωτεΐνες, λιπαρά, βιταμίνες, A, B, D, E, K καθώς και σειρές αλάτων και ιχνοστοιχείων.

gidotyri-250feta-250

Τα τυριά μαζί με τα λοιπά γαλακτοκομικά προϊόντα καθώς και το γάλα, απαραίτητα πρέπει να καταναλώνονται -λόγω της θρεπτικής τους αξίας- 2-3 φορές ημερησίως.

Η θρεπτική αξία του αιγοπρόβειου και του γίδινου γάλακτος.

Το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα αποτελούν ορισμένα από τα πιο σημαντικά τρόφιμα μιας ισορροπημένης διατροφής. Αποτελούν πηγή βασικών θρεπτικών συστατικών, συμβάλλοντας στην καλή υγεία και ανάπτυξη του οργανισμού. Για πολλά χρόνια η διατροφή του πληθυσμού περιελάμβανε κυρίως γαλακτοκομικά προϊόντα που προέρχονταν από το αγελαδινό γάλα. Τα τελευταία όμως χρόνια παρατηρείται μια στροφή της βιομηχανίας γάλακτος παγκοσμίως προς εναλλακτικές, εξίσου σημαντικές και θρεπτικές πηγές, όπως το γίδινο και πρόβειο γάλα και αντίστοιχα τυρί. Η στροφή αυτή έγκειται όχι μόνο στις αυξημένες ανάγκες του πληθυσμού για τα συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά και στο ότι η επιστημονική έρευνα την τελευταία δεκαετία καταδεικνύει τα σημαντικότατα οφέλη τους, πολλές φορές ακόμη μεγαλύτερα και από τα αντίστοιχα από αγελαδινό γάλα, για τον οργανισμό. Ιδιαιτέρως δε η φέτα και το γιδοτύρι, τα οποία στη χώρα μας αποτελούν μια συχνή επιλογή στο καθημερινό μας διαιτολόγιο.

Η θρεπτική αξία του πρόβειου και του γίδινου γάλακτος είναι μια σημαντικότατη πηγή βασικών θρεπτικών συστατικών, πρωτεϊνών, υδατανθράκων, λιπαρών, ασβεστίου, βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων, σε ποσά μάλιστα που καλύπτουν ένα σημαντικό ποσοστό των ημερησίων αναγκών του οργανισμού.

Σε τι βοηθούν οι βιταμίνες από τα τυροκομικά προϊόντα;

Βιταμίνη Α: Ενισχύει την όραση, βοηθά την άμυνα του οργανισμού, συντελεί στην ανάπτυξη, συμβάλλει σε γερά οστά, υγιές δέρμα, μαλλιά, δόντια και ούλα.

Βιταμίνη Β2: Βοηθά στην ανάπτυξη και την αναπαραγωγή. Συμβάλλει στη δημιουργία υγιούς δέρματος, νυχιών και μαλλιών. Βοηθά την όραση και μειώνει την κούραση των ματιών. Συνεργάζεται με άλλες ουσίες στο μεταβολισμό υδατανθράκων, λιπών και πρωτεϊνών.

Βιταμίνη Β12: Σχηματίζει και αναζωογονεί τα ερυθρά αιμοσφαίρια, εμποδίζοντας μ'αυτό τον τρόπο την αναιμία. Βοηθά στην ανάπτυξη και ανοίγει την όρεξη των παιδιών. Αυξάνει την ενεργητικότητα και διατηρεί υγιές το νευρικό σύστημα. Βοηθά στην αξιοποίηση λιπών, υδατανθράκων και πρωτεϊνών. Βελτιώνει την αυτοσυγκέντρωση, τη μνήμη και την ισορροπία.

Βιταμίνη D: Ενεργοποιεί το ασβέστιο και το φώσφορο (απαραίτητος για την ομαλή λειτουργία της καρδιάς και των νεφρών, καθώς και για γερά δόντια και οστά). Βοηθά στην απορρόφηση της βιταμίνης Α και στην πρόληψη του κρυολογήματος (σε συνδυασμό με τις βιταμίνες Α και C).

Βιταμίνη Ε: Επιβραδύνει τη γήρανση των κυττάρων που οφείλεται σε οξείδωση. Τροφοδοτεί το σώμα με οξυγόνο και χαρίζει μεγαλύτερη αντοχή. Σε συνδυασμό με τη βιταμίνη Α προστατεύει τους πνεύμονες από την ατμοσφαιρική ρύπανση. Κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης βοηθά στην αποτροπή των αποβολών.

Βιταμίνη Κ: Βοηθά στην κατάλληλη πήξη του αίματος και συντελεί στην αποφυγή εσωτερικών αιμορραγιών.

Τι ρόλο παίζει το ασβέστιο στη διατροφή μου;

Ασβέστιο: Διατηρεί γερά κόκκαλα και γερά δόντια. Βοηθά στη σωστή λειτουργία της καρδιάς, στην ισορροπία του νευρικού συστήματος και στο μεταβολισμό του σιδήρου. Εξαλείφει τα προβλήματα αϋπνίας. Στο τυρί, το ασβέστιο είναι σε τέτοια μορφή που απορροφάται πολύ ευκολότερα από το ασβέστιο άλλων τροφών.

Είναι τα τυριά πλούσια πηγή πρωτεϊνών;

Τα τυριά είναι πλούσια πηγή πρωτεϊνών, που είναι απαραίτητες στη διατροφή του ανθρώπου. Οι πρωτεΐνες δημιουργούνται από τα αμινοξέα, 22 στο σύνολό τους, από τα οποία 8 είναι βασικά. Εάν κάποιο από τα βασικά αμινοξέα βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα ή λείπει, τότε μειώνεται η αποτελεσματικότητα των υπόλοιπων. Τα τυριά είναι πλούσια πηγή του τύπου πρωτεΐνης (πλήρης πρωτεΐνη), η οποία παρέχει την κατάλληλη ισορροπία των 8 βασικών αμινοξέων, γι’αυτό και πρέπει ν’ αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι κάθε διαιτολογίου.

4 λόγοι για να καταναλώσετε τυρί

1. Μπορείτε να το καταναλώσετε αντί του κρέατος
Το τυρί αποτελεί σημαντική πηγή πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, δηλαδή πρωτεϊνών αντίστοιχων του κρέατος. Αυτός είναι και ο λόγος που συχνά χρησιμοποιείται σε χορτοφαγικές δίαιτες με σκοπό την κάλυψη των αναγκών σε πρωτεΐνη, αλλά και στις μεσογειακές χώρες συνοδεύοντας τα μαγειρεμένα λαχανικά αντί του κρέατος.

2. Πηγή ασβεστίου
Το τυρί έχει αυξημένη περιεκτικότητα σε ασβέστιο, φώσφορο και μαγνήσιο, θρεπτικά συστατικά που συνεισφέρουν στην ομαλή ανάπτυξη και διατήρηση ενός υγιούς σκελετού. Η περιεκτικότητα σε ασβέστιο ποικίλει ανάλογα με το είδος του τυριού. Με τον τρόπο αυτόν το τυρί γίνεται σύμμαχος ενίσχυσης της διατροφής με ασβέστιο σε παιδιά, ενήλικες με γρήγορους ρυθμούς ζωής αλλά και σε άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη εφόσον είναι από τα γαλακτοκομικά που δεν περιέχουν σχεδόν καθόλου λακτόζη.

3. Υπάρχει η light εκδοχή του
Τα γαλακτοκομικά με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε λιπαρά συνδυάζουν τη διατροφική αξία του τυριού μειώνοντας το κορεσμένο λίπος αλλά και τις θερμίδες που περιέχουν. Έρευνες μάλιστα συνδέουν την κατανάλωση γαλακτοκομικών χαμηλών σε λιπαρά με μείωση δεικτών συσσώρευσης λίπους όπως η περιφέρεια μέσης και το ποσοστό σωματικού λίπους. Παράλληλα, το τυρί μειωμένων λιπαρών διατηρεί τα μέταλλα, τις βιταμίνες και –με την κατάλληλη συνταγή και ωρίμανση- τη γεύση και τα αρώματα του κανονικού τυριού.

4. Αποτελεί έναν εναλλακτικό τρόπο κατανάλωσης γαλακτοκομικών
Το τυρί μπορεί να συνδυαστεί με λαχανικά ή ακόμη και με φρούτα με αποτέλεσμα να γίνεται ένας σημαντικός σύμμαχος κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών για άτομα (παιδιά και ενήλικες) που δε συνηθίζουν να καταναλώνουν τα τρόφιμα αυτά.

Το τυρί και η διατροφική του αξία στην καθημερινότητά μας

Το τυρί αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής των Ελλήνων. Η γεύση του, η θρεπτική του αξία αλλά και η ενασχόληση των Ελλήνων με την κτηνοτροφία και την παραγωγή του, έδωσε στο τυρί εξέχουσα θέση στο ελληνικό τραπέζι. Σήμερα, το τυρί αποτελεί βασικό συστατικό της διατροφής μας διότι:


• Αποτελεί σημαντική πηγή θρεπτικών συστατικών όπως το ασβέστιο και η ζωική πρωτεΐνη, ιδιαίτερα για άτομα τα οποία δεν καταναλώνουν άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα ή κρέας.


• Δίνει ωραία γεύση στο φαγητό μας και πέπτεται εύκολα.


• Αποτελεί βασικό συστατικό της ελληνικής παραγωγικής δύναμης.


• Είναι μια εναλλακτική διατήρησης και συντήρησης του γάλακτος.

Τι προσφέρει το τυρί στην καθημερινή μας διατροφή;

Το τυρί διατηρεί τα περισσότερα από τα θρεπτικά συστατικά του γάλακτος από το οποίο παρασκευάζεται.

Αποτελεί πηγή πρωτεΐνης και κυρίως καζεΐνης, β- λακτογλοβουλίνης και α-λακτοαλβουμίνης. Με άλλα λόγια «κληρονομεί» τα 4/5 της πρωτεΐνης του γάλακτος από το οποίο παράχθηκε. Οι πρωτεΐνες αυτές αποτελούν πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, αντίστοιχες με αυτές του κρέατος και για το λόγο αυτό συχνά χρησιμοποιείται στη διατροφή σε αντικατάσταση του κρέατος π.χ. συνοδεύοντας κάποιο λαδερό. Μελέτες δείχνουν πως δομικά συστατικά της καζεΐνης, της βασικής πρωτεΐνης του τυριού, εμφανίζουν σημαντική δράση στο σώμα μας, όπως ο έλεγχος της αρτηριακής πίεσης, η ενίσχυση της φυσικής άμυνας του οργανισμού, η προστασία των δοντιών και των οστών κα (L. Ebringer et al., 2008, Meisel, 2001).

Αν και το γάλα είναι πολύ καλή πηγή υδατανθράκων με πρωταγωνιστή τη λακτόζη, το τυρί περιέχει πολύ μικρή ποσότητα αυτής. Αυτό συμβαίνει διότι η λακτόζη διαλύεται κατά την παρασκευή και την ωρίμανση του τυριού από τους μικροοργανισμούς και τα διάφορα ένζυμα.

flag flag flag flag flag flag